La vie des films - Actualité du cinéma

La vie des films - Boletín "El Ojo y la Oreja" # 25

En este número:
La EICTV en los predios del festival de Cannes
Disponible nuevo número (el octavo) de revista digital Miradas
Universo audiovisual en los Diálogos de Altos Estudios
Festival neoyorquino Tribeca premia Play, de Alicia Scherson
Saluda prensa española editora Mono azul
Mayo de grandes profesores
Se prevé inicio de rodaje de Personal Belongings, de Alejandro Brugués
Hormigas en la boca e Invierno en Bagdad premiados en Málaga
Último mes para entregar guiones al premio Roberto Rossellini
Multipremiada EICTV en el Festival Internacional del Cine Pobre
Se anuncian el Documenta Madrid y el festival de cortos de Almería
Convocatorias del Festival Iberoamericano de Santa Cruz, Bolivia
Evaluadas satisfactoriamente pretesis de los documentalistas
Convocan festivales de Lima, Buenos Aires y Barcelona
Los 400 golpes y algunas de las películas vistas y discutidas
Se abre nueva etapa para el audiovisual centroamericano
La cruz del sur se titula tesis de la EICTV que se rueda en Chile
La semilla que sembramos

La EICTV en los predios del festival de Cannes
Dentro de la sección competitiva llamada La Film Foundation, del más famoso y publicitado de los festivales internacionales de cine, el de Cannes, se ha incluido una obra generada en la EICTV como tesis de graduación, El espino, dirigida por el chileno Theo Court, que compite con estudiantes de la Fémis francesa, la NFTS de Gran Bretaña, la Universidad de Columbia, la Universidad Nacional de Colombia, la FAMU checa, la Universidad de Nueva York, la DDF danesa, y otros. También se encuentra compitiendo, en la sección especial dedicada a los niños, el segundo largometraje del egresado cubano Juan Carlos Cremata, titulado Viva Cuba.

A desarrollarse del 11 al 22 de mayo, la competencia de Cannes solo tendrá un representante iberoamericano: el film mexicano Batalla en el cielo, dirigido por Carlos Reygadas, quien debutara hace tres años con la polémica Japón. Reygadas competirá con algunos de los mejores autores del cine mundial como Lars Von Trier (Manderlay), Wim Wenders (Don´t Come Knocking), David Cronenberg (A History of Violence), Amos Gitai (Free Zone), Hou Hsiao Hsien (The Best of Our Times), Gus Van Sant (Last Days) y otros.

Más nutrida será la participación latinoamericana en Una cierta mirada, cuyas sesiones clausurará el más reciente film del egresado Benito Zambrano, Habana Blues (una película que nació en la EICTV según se ha informado), además de la ópera prima del argentino Juan Solanas, Nordeste; y las brasileñas Cinema, aspirinas e urubus, de Marcelo Gomes; y Cidade Baixa, de Sergio Machado; mientras que en la Semana de la Crítica se verán Orlando Vargas, de Juan Pittaluga; y Los héroes y el tiempo, de Arturo Ripstein. Aun falta por conocerse la selección de la Quincena de Realizadores, pero se ha adelantado que la argentina Géminis, de Albertina Carri, participará de la misma.

Entre los eventos más relevantes del Festival se encuentra el Taller dedicado a la ayuda a los jóvenes cineastas para que concluyan proyectos considerados de cierta dificultad hasta que comience la producción de los mismos. Entre estos cineastas, procedentes Europa, Asia, África y América Latina, fueron seleccionados el argentino Lisandro Alonso, el mexicano Gerardo Naranjo y el peruano Josué Méndez.

También puede mencionarse la llamada Lección de cine, que ocurrirá el día 15 y estará consagrada este año al africano Sembene Ousmane, luego de que en años anteriores desfilaran por esta sección Wong Kar-Wai, Nanni Moretti y Stephen Frears.

La EICTV fue laureada en Cannes, en 1993, con el premio Rossellini, concedido a personalidades e instituciones destacadas por su labor dirigida a la generosidad y al progreso humano. Felicitaciones y buena suerte a Theo y a Benito y Cremata.

Disponible nuevo número (el octavo) de revista digital Miradas
Al cine latinoamericano en particular, y en general al audiovisual del presente en esta parte del mundo, se consagra el Especial de la nueva edición de la revista Miradas. En dicho Especial se incluyen ensayos y críticas como los siguientes: Del Palenque de San Basilio: de utopías costumbristas a la realidad en cassette, de John; Beverley; Inscribiendo el fracaso como historia. Las películas malditas de Eisenstein y Welles en Latinoamérica, de Alejandro Bruzual y Las paradojas de Quiriguá, de Jesse Lerner. Luego se analiza la obra de tres importantes directores: Los universos visuales de Fernando Pérez , Francisco Lombardi: en pos de una poética de la violencia y Raúl Ruiz y la deconstrucción de la teoría del conflicto central, de Adolfo Vásquez Rocca. Y en un apartado que quisimos llamar Problemas del cine latinoamericano, aparecen textos como Migración, cine y después..., de Amparo Gea; La otra mirada. Video indígena y descolonización , de Freya Schiwy; Prólogo a la segunda edición de Cine, antropología y colonialismo , de Adolfo Columbres, Precursores, nacimiento y plenitud del Nuevo Cine Latinoamericano y Trance, metamorfosis y autorreciclaje del Nuevo Cine Latinoamericano, ambos de Joel del Río; Más allá de la pantalla rota (Cine y video en Centroamérica) , de María Lourdes Cortés; Las industrias del audiovisual en el MERCOSUR , de Octavio Getino, Cine caribeño: imagen, identidad y producción, de Bruce Paddington; y Utilidad de los restos. Negociaciones con la tradición en el audiovisual cubano reciente, de Dean Luis Reyes, entre otros.

Como siempre pretendimos que la revista abarcara un paisaje audiovisual que trascendiera el fenómeno cinematográfico, incluyéndolo por supuesto. Por ello dedicamos un considerable espacio a las realidades de la telenovela latinoamericana: La fuerza de la emoción. La telenovela: negocio, audiencias, historias, de Nora Mazziotti; ¿Siempre la misma historia? , de María Elena Bisonte; El negro en la novela brasileña. Consideraciones finales, de Joel Zito Almeida de Araújo; La telenovela o el chisme elevado a categoría de arte dramático, de Julio García Espinosa; Telenovela: los buenos y los malos, de Renata Pallottini; La telenovela brasileña: balance y perspectivas, de Silvia Helena Simões Borelli, además de un listado bibliográfico y una cronología de la telenovela latinoamericana de los cuales se encargó Víctor Fowler Calzada.

En este número ocho publicamos la encuesta a cineastas latinoamericanos de diversas generaciones (Paulo Thiago, Andrés Waissbluth, Carlos Diegues, Carlos Reygadas, Eliseo Subiela, Felipe Cazals, Israel Adrián Caetano, Fernando Meirelles, Julio García Espinosa, Gabriela David y muchos otros) sobre la actualidad o preeminencia del Nuevo Cine Latinoamericano.

Como siempre, también están las secciones de Ojo crítico, Otro cine es posible, Diccionario, La memoria, Escuelas de cine, Videoteca EICTV y de entrevistas a importantes profesionales del audiovisual contemporáneo (Margarita Jusid, Euzhan Palcy, Julian Doyle, Lola Salvador, Stanley Nelson, Claudio MacDowell), mientras que el dossier de graduado se consagra a Micaela Cajahuaringa.

La revista digital Miradas ha tenido un número record de visitas durante el pasado mes de abril remontándose a las 34 000, con un número de visitar superior a las dos mil diarias entre el 25 y el 28 de ese mes, las fechas en las cuales terminamos de actualizar la nueva edición.

Como siempre, la redacción de la revista Miradas invita a críticos, investigadores, estudiosos, periodistas y profesionales del cine, cubanos y extranjeros, a colaborar con nuestra publicación mediante entrevistas, comentarios u otros artículos, en concordancia con los principios de rigor, profundidad y pluralidad que nos proponemos. Para proponer o enviarnos trabajos escríbanos a publicaciones@eictv.org.cu.

Universo audiovisual en los Diálogos de Altos Estudios
El miércoles 27 de abril tuvo lugar en la EICTV el coloquio titulado El rumbo de los estudios visuales y su inserción en el universo audiovisual, dentro del marco de los Diálogos de Altos Estudios, con la intervención como ponentes de la profesora española de historia del arte contemporáneo Anna María Guasch, el profesor también español de estética y teoría del arte contemporáneo José Luis Brea, y los estudiosos del arte, críticos y teóricos cubanos Gerardo Mosquera y Víctor Fowler (jefe del área de Publicaciones de la EICTV).

La conferencia de Anna María Guasch versó sobre Una historia de la diferencia cultural: lo intercultural entre lo global y lo local, en la cual se aborda el término de interculturalismo, que supera la antigua dicotomía identidad/diferencia. Por su parte, José Luis Brea discursó sobre Visualidad, tecnología y poder: el tercer estadio de desarrollo de las prácticas artísticas, a propósito del reconocimiento del carácter necesariamente condicionado, construido y cultural de los actos de ver, es decir, de los actos de ver y ser visto, el mirar y el ser mirado, el producir imágenes y diseminarlas o el contemplarlas y percibirlas.

Festival neoyorquino Tribeca premia Play, de Alicia Scherson
Estrenado mundialmente el 22 de abril, en el Festival Internacional Tribeca, de Nueva York, la coproducción chileno-argentina Play, primer largometraje escrito, filmado y editado por Alicia Scherson, (graduada en dirección en 1996), fue reconocido con el galardón a la mejor ópera prima de este certamen, creado por el actor Robert de Niro para revitalizar este barrio neoyorquino luego del atentado del 11 de septiembre. Ambientada en Santiago de Chile, la película narra la historia de dos personajes solitarios, Tristán (Andrés Ulloa) y Cristina (Viviana Herrera), y era uno de los tres títulos latinoamericanos seleccionados para participar en la cuarta edición de este festival.

Scherson recibió un premio de 25.000 dólares, además de una estatuilla creada por la artista April Gornik. El jurado que le otorgó el estímulo estuvo integrado por Sheryl Crow, Mirsad Purivatra, Mitch Glazer, Griffin Dunne, Darren Aronofsky y Francoise Romand. Alicia Scherson había afirmado que el Festival de Cine de Tribeca le había llamado la atención para estrenar su película porque, entre otras razones, "tiene la gracia de contar con proyecciones en el formato de alta resolución". Filmada en formato digital y con una alta calidad de imagen, Play es una película que se pasea por el amor, la soledad y la identidad latinoamericana con una estética visualmente rica.

Play será estrenada en Chile durante agosto próximo, fecha en que la realizadora podrá despejar sus dudas sobre cómo reaccionarán los propios chilenos frente a la obra, porque "al cine nacional le cuesta agarrar público, y esta es una película que no está hecha para la taquilla. En Chile, si quieres ganar público, tienes que seguir el canon del cine comercial. No es que Play sea muy difícil, pero tampoco se trata de una película de acción del sábado por la noche", señaló la joven realizadora.

La película china Vida robada (Stolen life), de Li Shaohong, obtuvo el premio a la mejor obra de ficción y la coproducción holandesa-húngara El Perro Negro: Stories from the Spanish Civil War, de Peter Forgarcs, el galardón al mejor documental. El premio al mejor documental primerizo del certamen fue a parar a la coproducción brasileño-estadounidense Favela Rising, de Jeff Zimbalist y Matt Mochary. Este año, en su tercera edición, el Festival de Tribeca presentó más de 250 películas de 45 países, entre ellos Brasil, Chile, Colombia, España y México.

Saluda prensa española editora Mono azul

En las librerías españolas estarán a lo largo de este mes los primeros dos libros publicados por la nueva editora sevillana Mono azul, promovida por los medios españoles, entre otros, El País y ABC, según reporte que nos enviaron Ana Clemente y Javier Hernández, ambos fundadores de la editora y graduados en la EICTV en edición y guión respectivamente.

Tanto El País como ABC subrayan, evidentemente condicionados por las declaraciones de Ana y Javier, que Mono azul se propone aunar las culturas española y latinoamericana, sobre todo en dos de sus tres colecciones, la de narrativa y la dedicada a los ensayos, memorias y diarios de viajes.

En su colección de narrativa ya fue publicada la novela Canto de gemido, la primera obra que aparece en librerías españolas del escritor, teórico y jefe de la cátedra de guión en la EICTV, el cubano Eliseo Altunaga. Se espera que esta colección cuente en fecha próxima con una obra del importante narrador español Juan Madrid.

En este mes debe aparecer también, en la colección de ensayos, memorias y diarios de viaje, Memoria del andarín, escrito por Fernando Birri, mientras que próximamente es posible que cuenten con el diario de rodaje de un filme de Fernando Pérez. Creemos innecesario aclarar la altísima implicación que tiene la EICTV en la agenda fundacional de la editora Mono Azul. Mucha suerte a ellos en la dura batalla por un espacio en el contexto editorial ibérico.

Mayo de grandes profesores
Las cátedras de Humanidades y de Guión han sido las encargadas de reforzar la parte teórico/pedagógica en este mes de mayo invitando a descollantes profesionales que contribuirán a ensanchar el mundo cultural de nuestros estudiantes. Como informamos en el anterior boletín, los de segundo año se encuentran en el proceso de preparación de las tesis, pero para todos será importante asistir, del 9 al 13, al Taller sobre el cine de Alfred Hitchcock que ofrece la teórica y crítico norteamericana Ruth Goldberg, asidua profesora de nuestra Escuela y colaboradora de la revista Miradas. También coordinado por la cátedra de Humanidades, hacia finales de este mes (23 al 27) habrá una muestra del más relevante cine contemporáneo de Tailandia, con la presentación de una autoridad en el tema, Anchalee Chaiworaporn.

Por parte de la cátedra de guión, estarán nada menos que el cubano Fernando Pérez (como consultor en la elaboración del guión técnico), la peruana Giovanna Pollarola, habitual colaboradora del famoso Francisco Lombardi (en el rubro de los guiones adaptados a partir de originales literarios) y el español Juan Madrid, quien se encargará de cimentar el aspecto de la creación de los diálogos.

Mientras los de primer año se dividen por grupos, atentos unos a la culminación de los ejercicios de Tres Minutos (en postproducción) y otros entran en el proceso evaluativo final de toda la polivalencia, se anuncia también la presencia en la EICTV de uno de los más ilustres fotógrafos del cine contemporáneo: para el mes de junio estará entre nosotros Chris Doyle, asociado con regularidad a los mejores trabajos del célebre Wong Kar-Wai, como In the Mood for Love, Chungking Express y Happy Together, entre otras colaboraciones muy celebradas con Zhang Yimou (Héroe) o Chen Kaige (Temptress Moon). Doyle trabajará con el grupo de fotografía, de segundo año, de cara a la elaboración de sus tesis.

Se prevé inicio de rodaje de Personal Belongings, de Alejandro Brugués
Cuando este boletín sea leído por sus habituales, deberán estarse grabando (será en digital) las primeras secuencias de Personal Belongings, el debut como director en el largometraje de ficción de Alejandro Brugués, graduado en la EICTV en 2000. El filme cuenta una historia de amor infeliz, o dicho de otra manera, relata el conflicto surgido entre una pareja de jóvenes para mantenerse uno al lado del otro. El guión obtuvo mención especial, con recomendaciones de que se realizara, en el concurso de guiones que el año pasado emprendió el ICAIC en busca de nuevos y buenos proyectos.

Personal Belongings quiere ser, según nos declaró su director y guionista, una obra a la cual aportaran sus talentos y sus deseos de hacer, varios egresados de la EICTV. Además del propio Brugués, en la producción está Inti Herrera, y en la fotografía comparten Maylín Milanés (los dos pertenecientes también a la graduación del 2000) y el mexicano Omar García, graduado en el 2001. El filme se añade a la ola de cine joven cubano en la cual los graduados de la EICTV han jugado y seguirán jugando un papel protagónico.

Hormigas en la boca e Invierno en Bagdad premiados en Málaga
El pasado 22 de abril quedaba inaugurado, por octavo año consecutivo el Festival de Málaga - Cine Español. En la sesión inaugural de la Sección Oficial a Concurso fue presentada la película Hormigas en la boca, de Mariano Barroso, rodada en Cuba, con el protagonismo de Jorge Perugorría y producida por Eduardo Campoy y Gerardo Herrero, y ganadora del Premio Especial del Jurado, y del que se confiere al mejor actor para Eduard Fernández.

Fue laureado con el premio Biznaga de Oro a la mejor película, Tapas, de José Corbacho y Juan Cruz; mientras que la Biznaga de Plata (el Premio de la Crítica) fue para 20 centímetros, de Ramón Salazar, y la otra Biznaga de Plata (Mejor dirección) correspondió a Heroína, el más reciente filme de Gerardo Herrero, al cual se le confirió también el premio al mejor guión del festival, firmado por Ángeles González Sinde.

No solo profesionales tan vinculados a la EICTV como Barroso, Herrero y González Sinde fueron laureados. También alcanzó el mayor reconocimiento en el apartado del documental, el largometraje Invierno en Bagdad, dirigido por Javier Corcuera, con fotografía de Jordi Abusada (este último ha sido profesor en más de una ocasión) y colaboración en la edición de la peruana Rosa Sophía Rodríguez (egresada en 1994).

Once filmes españoles y comercialmente inéditos compitieron en Málaga por el premio principal. En la selección, convivieron directores de mayor o menor trayectoria, como Mariano Barroso, Chus Gutiérrez, Gerardo Herrero o Laura Mañá, con debutantes como Pilar Ruiz Gutiérrez (sobrina del cineasta cántabro Manuel Gutiérrez Aragón), José Antonio Vitoria o dos actores —ambos latinoamericanos— que pasan por primera vez tras la cámara, el argentino Federico Luppi y el cubano Alexis Valdés (Un rey en La Habana).

Se incluyó este año por primera vez una sección dedicada a las películas hechas para televisión, además de las correspondientes a documentales, cortos, videocreaciones, la informativa y la plural en formatos, Territorio Latino (selecciones de tres festivales especializados), y los ciclos homenajes a Carlos Saura, Gerardo Vera y Verónica Forqué.

Último mes para entregar guiones al premio Roberto Rossellini
Hasta el 31 de mayo se estarán recibiendo los guiones que optan por el premio del concurso internacional Roberto Rossellini, reservado para jóvenes estudiantes de cinematografía de cualquier nacionalidad, con edades entre los 18 y los 30 años. El guión premiado (para un corto de ficción en digital) será favorecido el realizador con una videocámara digital, un asistente de operador de sonido, un editor y todos los equipos de postproducción, hasta una suma de 10 000 euros para cada proyecto seleccionado.

Entre los guiones que arriben antes del 31 de mayor de 2005, el jurado seleccionará tres cortometrajes, cada uno con una duración de diez o doce minutos. Los cortometrajes deberán tener un tema único de manera que colocados en secuencia tengan la forma de un mediometraje de episodios.

Este concurso se articula en cuatro fases: inscripción y recogida de guiones hasta el 31 de mayo, selección de los proyectos, realización de las obras durante el mes de septiembre, y presentación de las obras y premiación del ganador en octubre. Mayor información o para enviar los guiones se habilita la dirección premiorossellini@hotmail.com.

Multipremiada EICTV en el Festival Internacional del Cine Pobre
En todas las secciones (competitivas y no competitivas) y en los principales premios del Festival Internacional del Cine Pobre participó alguna obra realizada por egresados de la EICTV, o por algunos de los profesionales del cine estrechamente vinculados a su labor pedagógica y formativa.

Celebrado en la oriental ciudad cubana de Gibara, entre el 18 y el 24 de abril, el Festival presidido por el realizador cubano Humberto Solás, entregó su máximo premio en largometraje al filme peruano Paloma de papel, del realizador Fabricio Aguilar, que cuenta con la dirección de fotografía de la egresada Micaela Cajahuaringa.

En el mismo apartado de largometrajes fue mención especial del jurado el largometraje cubano Frutas en el café, del cubano Humberto Padrón, que cuenta con guión del egresado Alejandro Brugués y que obtuvo también el premio del público. Brugués era responsable además del guión de Lila, el segundo cuento de Tres veces dos, que también compitió en Gibara, y ganó mención especial del jurado de la prensa, no solo para alegría de Brugués, sino también de otros egresados que en ella tomaron parte como el fotógrafo Luis Najmías y la guionista Xenia Rivery. Por su fuera poco, también compitió en el acápite de largometrajes de ficción, Cucarachas rojas, de Miguel Coyula.

En cuanto a los cortometrajes estuvieron en las pantallas gibareñas Na-na, de Patricia Ramos, y el muy premiado Utopía, de Arturo Infante, que navegó aquí con igual suerte pues fue elegido el mejor cortometraje internacional por el jurado oficial y también recibió el reconocimiento de la prensa acreditada.

En cuanto al documental, solo clasificó para la competencia el corto José Manuel, la mula y el televisor , de la francesa Elsa Cornevín, que se hizo acreedora del premio Las cámaras e imágenes de la diversidad, que confiere la UNESCO a la obra latinoamericana que mejor exprese los valores de las pequeñas comunidades desde una perspectiva de respeto a la diversidad cultural. También debemos mencionar el Premio Especial del Jurado documental con el cual fue galardonado el largometraje Viviendo al límite, de Belkis Vega, habitual conductora de los Talleres internacionales de realización.

Por último, la Escuela confirió su premio al mejor director novel al brasileño Paulo Alcántara por Lotacao, lo cual lo hace merecedor del derecho a participar en un taller internacional de realización cinematográfica. En los eventos teóricos del Festival Internacional del Cine Pobre participó Rolando Pardo, subdirector académico de la EICTV, mientras que el jefe de prensa del evento fue Joel del Río, periodista de nuestra escuela.

Se anuncian el Documenta Madrid y el festival de cortos de Almería
Como consecuencia de la buena acogida recibida el pasado año, el Festival Internacional de Documentales, Documenta Madrid, ha decidido apostar por el crecimiento aumentando la cantidad de trabajos seleccionados, la suma de dinero entregada como premio y el número de salas. Documenta Madrid tendrá lugar del 6 al 15 de mayo en siete salas de la capital española, y en esta segunda edición se optó por dividir su sección oficial en la Competencia Internacional y el Certamen Madrileño de Creación Documental, dado el alto nivel y cantidad de películas presentadas, unas 321, divididas entre la Sección Internacional, el Certamen Madrileño de Creación Documental y otros apartados. La música y la danza son, junto a El Quijote, las bases de este certamen, que completa su programa con encuentros con profesionales, realizadores y editores, charlas, foros y talleres. Este año la muestra apuesta por la solidez del documental como género en alza. Así, además de la sección a concurso, habrá numerosas actividades paralelas y proyecciones de documentales que puedan interesar a un espectador más acostumbrado a las películas de ficción.

Por otra parte, entre el 24 de mayo y el 4 de junio se celebrará en distintos puntos de la provincia de Almería, el IV Festival Internacional de Cortometrajes Almería en corto, que incluye este año un total de 51 obras internacionales en formato cine, y 28 nacionales en vídeo, que intentarán este año alzarse con alguno de los 15 premios a otorgar. Las obras han sido seleccionadas de entre las 191 presentadas al certamen nacional de vídeo y de las 373 presentadas al internacional de cine.

Convocatorias del Festival Iberoamericano de Santa Cruz, Bolivia
El Festival Iberoamericano de Cine de Santa Cruz, a desarrollarse del 18 al 27 de agosto próximos, ha abierto las convocatorias para el certamen iberoamericano de largometrajes en 35 milímetros, el internacional de cine digital y el concurso de guiones Fedam-Petrobras. Pueden participan cineastas de América Latina, así como de España, Portugal y directores latinos de los Estados Unidos, incluyendo Puerto Rico. Las obras deberán en 35 mm, deben haber sido producidas entre enero de 2004 y junio del 2005. Por su parte, el festival competitivo para largometrajes ficción digital recibirá películas en Mini DV, realizadas entre abril de 2004 y junio de 2005, con una duración mínima de 75 minutos.

Los realizadores que quieran participar deberán hacer llegar su solicitud de inscripción a Festival Internacional de Cine de Santa Cruz, Biblioteca Central, 3er. Piso Plaza del Estudiante, C/Libertad esquina Cañoto, Santa Cruz de la Sierra, Bolivia Sud América. La fecha límite de recepción es el 15 de junio.

En el marco de este certamen se desarrollará el Primer Concurso Nacional de Guiones para Largometrajes de ficción, y también este año FEDAM retoma su programa Taller Permanente de Desarrollo de Proyectos Audiovisuales, con la intención de facilitar información complementaria a los realizadores e interesados en el audiovisual a través de talleres de tres meses de duración en las áreas de: Guión, Producción y Coproducción, y Exhibición y comercialización.

Evaluadas satisfactoriamente pretesis de los documentalistas
Ya contamos con cinco nuevos cortos documentales producidos por la EICTV. Se trata de los ejercicios de pretesis, evaluados satisfactoriamente a mediados de abril, y que deben entrenar al grupo de documentalistas de segundo año en cuanto a los mecanismos narrativos y la descripción dramática de un personaje, con vistas a que acometan sus ejercicios de tesis, los más significativos que realizan en su estancia en la Escuela. En la realización de estos cortos los estudiantes contaron con la asesoría de Russell Porter, en la primera etapa, y de Nelson Rodríguez en la segunda.

Carmen se quedó en La Habana e Isabel Cristina se titulan los cortos realizados respectivamente por la española Raquela Conde y por la brasileña Julia Mariano; Buso y Maikel, Habana Zoo 2005, corresponde al bosnio Ozren Milharcic; Llora quien puede, ríe quien quiere… El circo cubano, fue el del caboverdiano Yuri Ceuninck y Buscando Victoria es el nombre del que realizó la boricua Margaret Mair, quien por cierto realizará su ejercicio de graduación y tesis en su país, en coproducción entre la EICTV y la Universidad de Sagrado Corazón, de San Juan.

Convocan festivales de Lima, Buenos Aires y Barcelona
Se encuentra abierta la inscripción para la novena edición del Encuentro Latinoamericano de Cine, Festival ELCINE de Lima, que se desarrollará del 4 al 13 de agosto en la mencionada capital peruana. El certamen convoca, hasta el 2 de mayo, a aquellos filmes latinoamericanos de ficción en formato 35mm, no exhibidos en el Perú, y documentales de todo formato con una duración mínima de 45 minutos y no proyectados comercialmente en el Perú. La antigüedad de las películas no debe ser mayor de dos años. Aquellos interesados pueden consultar la página http://www.cultural.pucp.edu.pe para mayor información. Las películas que entrarán en competencia serán seleccionadas por el comité del Festival y competirán por los premios elcine, que incluyen una importante dotación.
El Festival Internacional para la Infancia y la Juventud de Buenos Aires convoca a aquellos cineastas con filmes orientados a los niños o la adolescencia, a presentar su material para la preselección de cintas que conformarán la sección oficial y muestras paralelas de su cuarta edición, a desarrollarse del 27 de octubre al 2 de noviembre. El reglamento y el formulario de inscripción se pueden hallar en http://www.nuevamirada.com . La fecha tope de recepción es el 1 de agosto.

L´Alternativa, el Festival de Cine Independiente de Barcelona, se encuentra en plena etapa de selección de las cintas que participarán de la sección oficial de su nueva edición, que tendrá lugar del 11 al 19 de noviembre. La ficha de inscripción se puede bajar de la web oficial http://www.alternativa.cccb.org, teniendo como fecha límite de admisión el 31 de julio. L´Alternativa es una plataforma dedicada a la promoción y distribución de filmes, que por su carácter innovador y comprometido, no encuentran un lugar en los principales canales de distribución tradicionales.

Los 400 golpes y algunas de las películas vistas y discutidas
El espacio Los 400 golpes, que todos los meses organizan Extensión Cultural y la Videoteca, presentó el último viernes de abril, una exposición de ilustraciones para libros infantiles de Vladimir González (en junio se anuncia la presencia de las obras de Agustín Bejarano y de Aziyadé Ruiz), mientras que también hubo un conversatorio con el cineasta pakistaní Faisal Quareshi, sobre el estado actual del cine en su país.

En la última semana de abril vimos dos viejas películas norteamericanas rescatadas en virtud de sus valores: Stalag 17 (1953) de Billy Wilder, y The Set Up (1949) de Robert Wise. En el ciclo Los raros y los malditos, que presenta el profesor cubano Jorge Yglesias estuvo Tokio violenta (Japón, 1966) de Susuki Seijun, mientras que el jueves 28 tuvo lugar el estreno mundial, simultáneo en la EICTV y en Buenos Aires, del largometraje argentino Hermanas, producido por Vanessa Ragone y Andrea Cipelli, quien presentó el filme. Dirigida por Julia Solomonoff, y con las actuaciones de Valeria Bertuccelli e Ingrid Rubio, el filme también lleva en sus créditos, como productor, al brasileño Walter Salles.

Por último, para no quedarnos atrás respecto a la gran oleada de cine asiático de notable calidad que invade los principales festivales y escuelas de cine del mundo, aquí se presentó Primavera, verano, otro, invierno y… primavera, filme koreano, realizado en 2004, por Kim Ki-Duk.

Se abre nueva etapa para el audiovisual centroamericano
El desarrollo del audiovisual de Centroamérica y Cuba depende de la alianza entre factores creativos y económicos. Esa fue la principal conclusión a la que llegaron los casi 30 realizadores y productores convocados por CINERGIA en el primer Encuentro de cineastas de la región, que se celebró en Costa Rica del 30 de marzo del 5 de abril.

“A mi me parece esencial que la gente se enfoque mucho en el aspecto creativo del filme, porque todas esas cosas que vienen después, todas esas batallas por la distribución, por la producción, solo se consiguen si uno tiene un buen producto, un buen proyecto”, comentó uno de los participantes, el director cubano Arturo Sotto, egresado de la EICTV.

La realizadora costarricense Hilda Hidalgo (también graduada en la EICTV), quien se encuentra en la preproducción de El amor y otros demonios, su adaptación cinematográfica de la novela de García Márquez, insistió en que el encuentro abarcó los dos pilares de la producción: “Unir esas dos cosas, lo creativo y lo económico me parece perfecto, da un equilibrio sanísimo, porque un cineasta latinoamericano tiene, ojalá, algo que decir, pero al mismo tiempo tiene que saber producirse solo”.

El primer Encuentro de Cineastas de Centroamérica y Cuba fue organizado por el Fondo de Fomento al Audiovisual en Centroamérica y Cuba CINERGIA, en colaboración con la Fundación Teoría y Práctica de las Artes (TYPA) de Argentina, e incluyó una muestra de cine y video centroamericanos, así como talleres intensivos, charlas y foros de discusión. Las actividades abiertas fueron seguidas por un numeroso público, especialmente de jóvenes.

La fundadora y directora de CINERGIA, la costarricense María Lourdes Cortés, destacó que el encuentro fue fundamental porque le permitió a los realizadores conocerse y establecer alianzas para sus futuras producciones; además, tuvieron la oportunidad de capacitarse con algunos de los mejores especialistas de Latinoamérica.

“Este encuentro nos pone a tomar conciencia de en qué punto estamos. Y eso es muy importante. Que los sueños no se nos suban, pero que tampoco estemos deprimidos porque parece que no tenemos nada. Estos encuentros sirven para encontrar el punto justo para partir de ahí y seguir desarrollándonos. Por eso es que deben seguirse haciendo, insistiendo siempre en el lado creativo”, enfatizó Arturo Sotto, director de Amor vertical.

La cruz del sur se titula tesis de la EICTV que se rueda en Chile
Nelson Oyarzúa está en Chile con el propósito de filmar su cortometraje de graduación. Por estos días se encuentra, junto a tres compañeros más, en su ciudad de origen, Lota. Por la parte chilena participa en la producción la Universidad Vicente Pérez Rosales y las dos instituciones que imparten en Concepción la carrera de Comunicación Audiovisual: Instituto Santo Tómas y el DuocUC, que aunarán sus esfuerzos desde el punto de vista humano y técnico.

“Me interesa el rescate de la tradición y creo que La cruz de mayo, en Lota, aún mantiene lo mágico que me tocó vivir cuando era un niño. Así lo observamos el otro día cuando fuimos a Lota a mirar. El equipo lo conforman dos españoles: Juan Antonio Antepazo, que viene a cargo del sonido y Dídac Montoliu, el productor. Además, nos acompaña Sveinung Bokn, un noruego que es el encargado de la fotografía del proyecto”, declaró Nelson a la prensa chilena.

La semilla que sembramos
El cubano Manolito Rodríguez, de la primera generación de la EICTV, adaptará y dirigirá una miniserie basada en Maestra vida, de Rubén Blades, para la Corporación Medcom de Panamá. El rodaje se inicia a finales de mayo. El director de fotografía es el panameño Jeico Castro, graduado del 2003.

Vicente Ferraz, el autor del hermoso documental Soy Cuba, el mamut siberiano, acaba de participar en el Festival de Chicago, donde recibió el importante premio que confiere la prensa internacional, además de muy elogiosas críticas. El festival de Chicago, es uno de los mejores entre los que confieren un espacio al documental en Estados Unidos. En conferencia de prensa, Ferraz insistió en la importancia de la EICTV para los nuevos realizadores de Latinoamérica. Ferraz participó también en el Festival de Cine Independiente de Buenos Aires.

La puertorriqueña Margarita Aponte es la diseñadora de sonido del largometraje Talento de barrio, que se filma en la ciudad de Caguas, Puerto Rico, con la actuación de la estrella de reggae-ton Daddy Yankee. El panameño Edgar Soberón Torchia, que fue director de Cultura de la EICTV, participa como asistente de dirección. El rodaje empezó en marzo y concluirá en junio.

A mediados de abril tuvo su estreno en el canal de televisión Discovery Times, el documental Venezuela, Revolution in Progress, de una hora de duración, en el cual se cuenta la historia del referéndum revocatorio ocurrido en agosto, del pasado año, y las fuerzas enfrentadas a favor y en contra del presidente Chávez. En el documental participaron Rafael de la Uz y Gabrielle Weiss, en los rubros de producción y fotografía.

El conocido director y guionista Benito Zambrano ofreció una clase magistral en la Escuela Andaluza de Cinematografía el 30 de abril, dentro del marco de los encuentros con cineastas que se han venido desarrollando durante varias semanas, como complemento a la formación regular de la escuela a sus alumnos y aficionados al séptimo arte. Zambrano acaba de estrenar con tremendo éxito hace unas semanas su segundo film Habana Blues y se ha convertido desde su debut en Solas en el icono del llamado "nuevo cine andaluz".

Luis Najmías, graduado en 1998, ha sido anunciado como director de fotografía de La edad de la peseta, el nuevo filme que dirigirá Pavel Giroud, sobre guión de Arturo Infante (egresado en 2001) y que comenzará a rodarse el mes próximo.

Laura Fong y Carlos Arango, ambos panameños, son respectivamente la editora y el director de fotografía del documental Liza, sobre un travesti de la etnia de indígenas kunas, que se dedica a la fabricación de molas y es aceptado por las autoridades tradicionales, y por la comunidad, como una señora. El documental, con sonido del dominicano Franklin Hernández, de la segunda generación, fue dirigido por Annie Canavaggio, que fue tallerista de la EICTV. Se estrenó recientemente en una de las islas del Archipiélago de Las Perlas, donde residen los kunas.

El pasado día 5 de mayo falleció Manuel Cristino Rodríguez (México), quien fuera tallerista fundador de la escuela, coordinador de la cátedra de producción, maestro y amigo entrañable de la EICTV. En sus últimos años laboraba como productor en su país, aunque nunca perdió el fuerte vínculo con nuestra Escuela. Nuestras condolencias a familiares y amigos.

Carlos Aguilar, egresado de la segunda generación, es actualmente el director del sistema de televisión educativa de Panamá, RTVE-Canal Once. Edgar Soberón Torchia es director de programación, y Benjamín Jiménez, egresado de la primera generación, el jefe de los guionistas.

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Oficina de Publicaciones publicaciones@eictv.org.cu

In this issue:
The EICTV in the premises of the Cannes Festival
A new issue (the eighth one) of the Miradas digital magazine is available
The audiovisual universe in the High-Studies Dialogues
The New York Tribeca Festival gives an award to Play , by Alicia Scherson
The Spanish press greets the Mono azul publishing house
May with great teachers
The shooting of Personal Belongings , by Alejandro Brugués, is expected to start
Hormigas en la boca and Invierno en Bagdad are awarded in Malaga
Last month to submit scripts for the Roberto Rossellini award
The EICTV gets many awards at the International Festival of Poor Cinema
Documenta Madrid and the Almería Short Film Festival are announced
Open enrollment period for the Iberian and Latin American Festival in Santa Cruz, Bolivia
The pre-theses of the Documentary students were satisfactorily assessed
Open enrollment in the Lima, Buenos Aires and Barcelona festivals
The 400 blows and some of the films seen and discussed
A new stage is open for the Central American audiovisual
La cruz del sur is the title of one EICTV’s thesis being shot in Chile
The seed we sow

The EICTV in the premises of the Cannes Festival
A work made at the EICTV as a graduation thesis, El espino, directed by the Chilean Theo Court, has been included in the competitive section called La Film Foundation of the most famous and publicized international film festival, the Cannes one. The director is competing with students from the French Fémis, the NFTS from Great Britain, the Columbia University, the National University of Colombia, the Czech FAMU, the New York University, the Danish DDF and others. Viva Cuba, the second feature film by the Cuban graduate, Juan Carlos Cremata, is also in the competition, but in the special section devoted to children.

The Cannes competition, which will take place from May 11 th to 22 nd, will include only one Iberian and Latin American representative: the Mexican film Batalla en el cielo, directed by Carlos Reygadas, who made his début three years ago with the controversial Japón. Reygadas will compete with some of the world’s best filmmakers, like Lars Von Trier (Manderlay), Wim Wenders (Don´t Come Knocking), David Cronenberg (A History of Violence), Amos Gitai (Free Zone), Hou Hsiao Hsien (The Best of Our Times), Gus Van Sant (Last Days) and others.

The Latin American participation will be larger in A certain look, whose sessions will be closed by Habana Blues, the most recent film by the graduate Benito Zambrano (a film that was born at the EICTV, as it was informed), as well as Nordeste, the first film by the Argentinean Juan Solanas, and the Brazilian films Cinema, aspirinas e urubus, by Marcelo Gomes, and Cidade Baixa, by Sergio Machado; whereas in the Critics’ Week one will be able to see Orlando Vargas, by Juan Pittaluga; and Los héroes y el tiempo, by Arturo Ripstein. The selection for the Filmmakers’ Fortnight is still to be known, but it has been said that the Argentinean film Géminis, by Albertina Carri, will participate in it.

Among the most relevant events of the Festival is the Workshop devoted to help the young filmmakers to complete projects with some degree of difficulty, until the production thereof starts. Among these filmmakers, who come from Europe, Asia, Africa and Latin America, the Argentinean Lisandro Alonso, the Mexican Gerardo Naranjo and the Peruvian Josué Méndez were selected.

We can also mention the so-called Cinema Lesson, which will take place on May 15 th , and this year will be devoted to the African Sembene Ousmane, whereas in previous years Wong Kar-Wai, Nanni Moretti and Stephen Frears went through this section.

The EICTV was granted in Cannes, in 1993, the Rossellini award, which is granted to personalities and institutions that carry out an outstanding work devoted to generosity and human progress. Congratulations and good luck to Theo, Benito and Cremata.

A new issue (the eighth one) of the Miradas digital magazine is available
The Special of the new issue of the Miradas magazine is devoted to the Latin American cinema, in particular, and the current-day audiovisual, in general, in this part of the world. The above-mentioned Special includes essays and criticism, such as the following: From the San Basilio Palisade: from Custom-writing Utopias to the Reality on Tape, by John Beverley; Inscribing Failure as History. The Cursed Films by Eisenstein and Welles in Latin America, by Alejandro Bruzual and The Paradoxes of Quriguá, by Jesse Lerner. Then the work of three important directors is analyzed: The Visual Universes of Fernando Pérez, Francisco Lombardi: Searching for a Poetics of Violence and Raúl Ruíz and the Deconstruction of the Theory of the Central Conflict, by Adolfo Vásquez Rocca. And in a section that we wanted to call Problems of the Latin American Cinema, one can read such texts as Migration, Cinema and After…, by Amparo Gea; The Other Look. Indigenous Video and De-colonization, by Freya Schiwy; Prologue to the Second Edition of Cinema, Anthropology and Colonialism, by Adolfo Columbres, Precursors, Birth and Plenitude of the New Latin American Cinema and Trance, Metamorphosis and Self-recycling of the New Latin American Cinema, both by Joel del Río; Beyond the Broken Screen (Film and Video in Central America ), by María Lourdes Cortés; The Industries of the Audiovisual in MERCOSUR, by Octavio Getino, Caribbean Cinema: Image, Identity and Production, by Bruce Paddington; and Usefulness of the Remains. Negotiations with Tradition in the Recent Cuban Audiovisual, by Dean Luis Reyes, among others.

As always we wanted the magazine to comprise an audiovisual landscape that transcends the film phenomenon, including it, of course. That’s the reason why we have devoted a considerable space to the realities of the Latin American soap opera: The Force of Emotion. The Soap Opera: Business, Audiences, Stories, by Nora Mazziotti; Always the Same Story?, by María Elena Bisonte; The Black in the Brazilian Soap Opera. Final Considerations, by Joel Zito Almeida de Araújo; The Soap Opera or Gossip Raised to the Category of a Dramatic Art, by Julio García Espinosa; Soap Opera: the Goodies and the Baddies, by Renata Pallottini; The Brazilian Soap Opera: Balance and Perspectives, by Silvia Helena Simões Borelli, in addition to a list of bibliography and a chronology of the Latin American soap opera, both by Víctor Fowler Calzada.

In this eighth issue we published the survey addressed to Latin American filmmakers from different generations (Paulo Thiago, Andrés Waissbluth, Carlos Diegues, Carlos Reygadas, Eliseo Subiela, Felipe Cazals, Israel Adrián Caetano, Fernando Meirelles, Julio García Espinosa, Gabriela David and many others) about the actualness or pre-eminence of the New Latin American Cinema. There are, as always, the sections: Critical Eye, Another Cinema is Possible, Dictionary, Memory, Film Schools, Video Library EICTV; as well as interviews with significant professionals of the contemporary audiovisual (Margarita Jusid, Euzhan Palcy, Julian Doyle, Lola Salvador, Stanley Nelson, Claudio MacDowell), whereas the graduate dossier is devoted to Micaela Cajahuaringa.

The Miradas digital magazine has had a record number of visits during the past month of April, reaching 34 000, and over two thousand daily visits between April 25 th and 28 th , the dates when we finished the updating of the new issue.

As always, the editorial staff of the Miradas magazine invites critics, researchers, scholars, journalists and professionals of film, both Cuban and foreign, to collaborate with our publication by means of interviews, commentaries or other articles, according to the principles of strictness, depth and plurality that we abide by. To propose or send works please write to us to: publicaciones@eictv.org.cu.

The audiovisual universe in the High-Studies Dialogues
On Wednesday, April 27 th, the colloquy called The Course of the Visual Studies and their Insertion in the Audiovisual Universe, within the framework of the High-Studies Dialogues, took place at the EICTV, with the participation, as lecturers, of the Spanish teacher of history of the contemporary art Anna María Guasch, the also Spanish teacher of aesthetics and theory of the contemporary art José Luis Brea, and the Cuban art scholars, critics and theoreticians Gerardo Mosquera and Víctor Fowler (Head of the Publications Area of the EICTV).

The lecture by Anna María Guasch discussed A History of the Cultural Difference: the Intercultural between the Global and the Local, approaching the term “interculturalism”, which overcomes the former identity/difference dichotomy. On the other hand, José Luis Brea lectured about Visual Character, Technology and Power: the Third Stage of Development of the Artistic Practices , regarding the recognition of the necessarily conditioned, constructed and cultural character of the acts of seeing, that is, the acts of seeing and being seen; looking and being looked; producing images and spreading them, or contemplating and perceiving them.

The New York Tribeca Festival gives an award to Play , by Alicia Scherson
The Chilean-Argentinean co-production Play, the first feature film written, shot and edited by Alicia Scherson (a graduate from Directing in 1996), which had its world premiere on April 22 nd, at the New York International Tribeca Festival, was granted the award to the best first work in this contest, created by the actor Robert de Niro to revitalize this New York neighborhood after 9/11. The film, set in Santiago de Chile, tells the story of two lonely characters, Tristán (Andrés Ulloa) and Cristina (Viviana Herrera), and was one of the three Latin American films that were selected to participate in the fourth edition of this festival.

Scherson received an award of 25.000 dollars, as well as a statuette created by the artist April Gornik. The jury that granted the award included Sheryl Crow, Mirsad Purivatra, Mitch Glazer, Griffin Dunne, Darren Aronofsky and Francoise Romand. Alicia Scherson had said that the Tribeca Film Festival had caught her attention in order to release her film there, because, among other reasons, “it has the grace of having screenings in high definition format.” Play, shot in digital format and with a high-quality image, is a film that goes through love, loneliness and the Latin American identity with a visually rich aesthetics.

Play will be released in Chile in the upcoming August, when the filmmaker will be able to be relieved of her concerns about the way the Chileans will respond to her work, because “It’s hard for the domestic cinema to grab an audience, and this film hasn’t been made for box-office purposes. In Chile, if you want to have an audience, you have to follow the path of commercial cinema. It is not that Play is very difficult, but it isn’t a Saturday-night action movie either”, the young filmmaker pointed out.

The Chinese film Vida robada (Stolen life), by Li Shaohong, got the award to the best fictional work, and the Dutch-Hungarian co-production El Perro Negro: Stories from the Spanish Civil War, by Peter Forgarcs, got the award to the best documentary. The award to the best first documentary in the contest went to the Brazilian-US co-production Favela Rising, by Jeff Zimbalist and Matt Mochary. This year, the Tribeca Festival, in its third edition, showed over 250 films from 45 countries, among them, Brazil, Chile, Colombia, Spain and Mexico.

The Spanish press greets the Mono azul publishing house

The first two books published by the new Sevillan publishing house Mono azul, that is being promoted by the Spanish media, by El País and ABC, among others, will be in the Spanish bookstores during this month, according to the information sent to us by Ana Clemente and Javier Hernández, both of them founders of the publishing house and graduates from the EICTV, from Editing and Screenwriting, respectively.

Both El País and ABC point out, obviously based on the statements made by Ana and Javier, that Mono azul intends to mix the Spanish and Latin American cultures, above all in two of its three collections, the narrative one and the one devoted to essays, memoirs and journey diaries.

The novel Canto de gemido, the first work by the writer, theoretician and Head of the EICTV’s Screenwriting Department, the Cuban Eliseo Altunaga, was already published in its narrative collection. This collection is expected to include soon a work by the important Spanish narrator Juan Madrid.

Memoria del andarín, written by Fernando Birri, should appear this month in the collection of essays, memoirs and journey diaries, whereas they will probably have soon the shooting diary of a film by Fernando Pérez. We think it’s unnecessary to point out the role played by the EICTV in the foundational agenda of the Mono azul publishing house. Good luck to them in the hard struggle for a space within the Iberian publishing context.

May with great teachers
The Humanities and Screenwriting Departments have taken care of strengthening the theoretical/pedagogical training in this month of May by inviting outstanding professionals who will contribute to widen the cultural world of our students. As we informed in our previous issue, the second year students are in the process of preparing their theses, but it will be important for all of them to attend, from May 9 th to 13 th , the Workshop on Alfred Hitchcock’s films taught by the US theoretician and critic Ruth Goldberg, a frequent teacher in our School and a collaborator of the Miradas magazine. Towards the end of this month (from 23 rd to 27 th) and also arranged by the Humanities Department, there will be a showcase of the most significant contemporary Thai cinema, presented by an authority on the subject, Anchalee Chaiworaporn.

On the other hand, the Screenwriting Department will have not less than the Cuban Fernando Pérez (as a consultant on the preparation of the technical script), the Peruvian Giovanna Pollarola, a usual collaborator of the famous Francisco Lombardi (on the subject of scripts adapted from literary originals) and the Spaniard Juan Madrid, who will work on dialogue creation.

Meanwhile, the first-year students are split into groups, some of them completing their Three-Minute exercises (in post-production), whereas others go into the final assessment process of the whole foundational period. It has been also announced that in June one of the greatest cinematographers of contemporary cinema, Chris Doyle, will be among us. Doyle has been regularly involved in the best works by the famous Wong Kar-Wai, like In the Mood for Love, Chungking Express and Happy Together, among other very celebrated collaborations with Zhang Yimou (Hero) or Chen Kaige (Temptress Moon). Doyle will work with the second-year Cinematography students, focusing on the preparation of their theses.

The shooting of Personal Belongings , by Alejandro Brugués, is expected to start
When the usual readers are reading this bulletin, the first sequences of Personal Belongings, the first fiction feature film by director Alejandro Brugués, who graduated at the EICTV in 2000, must being recorded (digitally). The film tells an unhappy love story, in other words, the conflict a young couple goes through to keep on living together. The script got a special mention, with recommendations that it should be made, in the script contest organized by ICAIC last year, looking for new and good projects.

Personal Belongings wants to be, as its director and screenwriter has told us, a work where several graduates from the EICTV will come up with heir talent and willingness to do things. In addition to Brugués, Inti Herrera is in charge of the production and Maylín Milanés (both graduated in 2000) will share the cinematography with the Mexican Omar García, who graduated in 2001. The film joins the wave of young Cuban cinema where the graduates from the EICTV have played and will continue playing a significant role.

Hormigas en la boca and Invierno en Bagdad are awarded in Malaga
On the past April 22 nd the Malaga Film Festival – Spanish Cinema was opened for the eighth consecutive year. The film Hormigas en la boca, by Mariano Barroso, shot in Cuba, starring Jorge Perugorría and produced by Eduardo Campoy and Gerardo Herrero, was presented in the opening session of the Official Contest Section. The film won the Special Award of the Jury and the Best Actor one (for Eduard Fernández).

Tapas , by José Corbacho and Juan Cruz was granted the Biznaga de Oro award to the best film, whereas the Biznaga de Plata award (the Critics’ Award) went to 20 centímetros, by Ramón Salazar, and the other Biznaga de Plata (Best Direction) was granted to Heroína, the most recent film by Gerardo Herrero, which also got the award to the best script of the festival, written by Ángeles González Sinde.

Not only professionals as closely related to the EICTV as Barroso, Herrero and González Sinde were awarded. The biggest recognition in the category of documentary went to the feature film Invierno en Bagdad, directed by Javier Corcuera, whose cinematographer was Jordi Abusada (the latter has taught here more than once), and the Peruvian Rosa Sophía Rodríguez (who graduated in 1994) collaborated in its editing.

Eleven Spanish commercially unreleased films were in the Malaga competition for the main award. More or less experienced directors, like Mariano Barroso, Chus Gutiérrez, Gerardo Herrero or Laura Mañá, as well as beginners like Pilar Ruiz Gutiérrez (the niece of the Cantabrian filmmaker Manuel Gutiérrez Aragón), José Antonio Vitoria or two actors —both Latin Americans— who are for the first time behind the camera, the Argentinean Federico Luppi and the Cuban Alexis Valdés (Un rey en La Habana) were in the selection.

For the first time this year a section devoted to films for television was added, in addition to the sections devoted to documentaries, short films, and video creations; the informational and the multi-format ones; Territorio Latino (selections of three specialized festivals), and the cycles-tribute to Carlos Saura, Gerardo Vera and Verónica Forqué.

Last month to submit scripts for the Roberto Rossellini award
The deadline for the submission of the scripts that compete for the award of the Roberto Rossellini international contest is May 31 st. This contest is reserved to young Film students of any nationality, with ages ranging from 18 and 30 years. The director of the awarded script (for a digital fiction short film) will get a digital video camera, one assistant sound recordist, one editor and all the post-production equipment up to the sum of 10 000 euros for each selected project.

Out of the scripts that arrive before May 31 st, 2005, the jury will select three ten- or twelve-minute long short films. The short films should have a single theme, so that, when put together in a sequence, they have the shape of an episode medium-length film.

This contest has four stages: registration and admission of the scripts until May 31 st, selection of the projects, making of the films and awarding the winner in October. For more information or to send scripts please contact premiorossellini@hotmail.com.

The EICTV gets many awards at the International Festival of Poor Cinema
Some work made by graduates from the EICTV, or by some of the film professionals closely related to its pedagogic and training work, took part in all the sections (the competitive and the non-competitive ones) and the main awards of the International Festival of Poor Cinema.

The Festival, that took place in the Cuban eastern city of Gibara from April 18 th to 24 th and was headed by the Cuban filmmaker Humberto Solás, granted its top feature-film award to the Peruvian film Paloma de papel, by the filmmaker Fabricio Aguilar, whose cinematographer was the graduate Micaela Cajahuaringa.

In the same feature-film section, a special mention of the jury went to the Cuban feature film Frutas en el café, by the Cuban Humberto Padrón, whose script was written by the graduate Alejandro Brugués. This film also got the award of the audience. Brugués was as well responsible for the script of Lila, the second short story of Tres veces dos, which also competed in Gibara and won a special mention of the press, not just for Brugués’ joy, but also that of other graduates who participated in the film, like the cinematographer Luis Najmías and the screenwriter Xenia Rivery. The film Cucarachas rojas , by Miguel Coyula, also competed in the fiction feature film category.

The short films Na-na, by Patricia Ramos, and the very awarded Utopía, by Arturo Infante (which had the same luck here, since it was elected the best international short film by the official jury and also got the recognition of the accredited press) were also on Gibara’s screens.

As far as documentary concerns, only the short film José Manuel, la mula y el televisor , by the French Elsa Cornevín, classified for the competition. She won the Cameras and Images of Diversity award, granted by UNESCO to the Latin American work that better expresses the values of the small communities from the point of view of respecting cultural diversity. We have to mention as well that the Special Award of the Jury went to the feature film Viviendo al límite, by Belkis Vega, who usually teaches the International Workshops on Directing.

Finally, the School granted its award to the best new director to the Brazilian Paulo Alcántara for Lotacao, what gives him the right to participate in an international workshop on directing. Rolando Pardo, the EICTV’s Academic Deputy Director, participated in the theoretical events of the International Festival of the Poor Cinema, whereas the festival’s Head of Press was Joel del Río, a journalist from our School.

Documenta Madrid and the Almería Short Film Festival are announced
As a consequence of the good reception it got last year, the Documenta Madrid International Documentary Festival has decided to grow by increasing the number of selected works, the amount of money given as an award and the number of theaters.

Documenta Madrid will take place from May 6 th to 15 th in seven theaters of the Spanish capital, and in this second edition it was decided to split its official section into the International Competition and the Madrilenian Creation Contest, given the high level and the number of films presented (about 321), split into the International Section, the Madrilenian Documentary-Creation Contest and other sections.

Music and dance are, together with Don Quixote, the foundations of this contest, which completes its program with meetings of professionals, filmmakers and editors; chats, forums and workshops. This year the showcase shows how solid documentary is, as a growing genre. Thus, in addition to the contest section, there will be many parallel events and screenings of documentaries that might interest a viewer who is more used to fiction films.

On the other hand, The 4 th Almería-en-corto International Short Film Festival will take place from May 24 th to June 4 th in a number of places in the Almería province. This year, the Festival includes a total of 51 international works on film format, and 28 domestic ones on video, which are all trying to get one of the 15 awards to be granted. The works were selected out of the 191 that had been submitted to the domestic video contest and the 373 ones submitted to the international film contest.

Open enrollment period for the Iberian and Latin American Festival in Santa Cruz, Bolivia
The Iberian and Latin American Film Festival in Santa Cruz, that will take place from August 18 th to 27 th, has opened the enrollment period for the Iberian and Latin American 35 mm-feature film contest, the international contest of digital cinema and the Fedam-Petrobras script contest. Filmmakers from Latin America, as well as the United States, including Puerto Rico, are entitled to participate. The works on 35 mm must have been made between January, 2004 and June, 2005. On the other hand, the competitive digital fiction feature film festival will receive films on Mini DV made between April, 2004 and June, 2005, with a minimum running time of 75 minutes.

Filmmakers willing to participate should send their enrollment forms to: Festival Internacional de Cine de Santa Cruz, Biblioteca Central, 3er. Piso Plaza del Estudiante, C/Libertad esquina Cañoto, Santa Cruz de la Sierra, Bolivia, Sud América. The deadline for enrollment is June 15 th.

Within this event the First National Contest of Scripts for fiction feature films will be carried out, and also this year FEDAM resumes its Permanent Workshop on the Development of Audiovisual Projects, in order to supply additional information to the filmmakers and those people interested in the audiovisual by means of three-month-long workshops in the areas of: Screenwriting, Production and Co-production, as well as Exhibition and Commercialization.

The pre-theses of the Documentary students were satisfactorily assessed
We already have five new documentary short films made by the EICTV. They are the pre-theses exercises, that were satisfactorily assessed in mid April and are supposed to train the second-year Documentary students as far as the narrative devices and the dramatic description of a character concerns, in order to make them ready to start their theses exercises, the most significant films the students make during their stay at the School. For the making of these short films, the students had tutorials by Russell Porter in the first stage, and Nelson Rodríguez in the second one.

Carmen se quedó en La Habana and Isabel Cristina are the titles of the short films made respectively by the Spaniard Raquela Conde and the Brazilian Julia Mariano; Buso y Maikel, Habana Zoo 2005, was made by the Bosnian Ozren Milharcic; Llora quien puede, ríe quien quiere… El circo cubano, was the one made by Yuri Ceuninck, from Cape Verde, and Buscando Victoria was made by the Puerto Rican Margaret Mair, who, by the way, will make her graduation exercise and thesis in her own country, as a co-production between the EICTV and the Universidad de Sagrado Corazón, in San Juan.

Open enrollment in the Lima, Buenos Aires and Barcelona festivals
The period for the enrollment in the ninth edition of the Latin American Film Encounter, ELCINE Festival in Lima, is open. This event will take place from August 4 th to 13 th in the above-mentioned Peruvian capital. The enrollment is open until May 2 nd for those Latin American 35 mm fiction films that had not been shown in Peru, as well as documentaries in any format with a minimum running time of 45 minutes that had not been commercially screened in Peru. The films should not be more than two years old.

Those who are interested should visit the website www.cultural.pucp.edu.pe for more information. The films that will be in the competition will be selected by the committee of the Festival and will compete for the elcine awards, which include a significant endowment.

The Buenos Aires International Festival for Children and Young People calls all filmmakers of films oriented to children or teenagers to submit their material for the pre-selection of the films that will participate in the official section and the parallel showcases of its fourth edition, which will take place from October 27 th to November 2 nd. The rules and regulations, as well as the enrollment form, can be found at http://www.nuevamirada.com. The deadline for enrollment is August 1 st.

L´Alternativa, the Barcelona Independent Film Festival, is currently in the stage of selecting the films that will participate in the official section of its ninth edition, which will take place from November 11 th to 19 th. The enrollment form can be downloaded from the official website http://www.alternativa.cccb.org, and the deadline for enrollment is July 31 st. L´Alternativa is a platform devoted to the promotion and distribution of films that, because of their innovative and committed character, don’t find a place in the mainstream distribution channels.

The 400 blows and some of the films seen and discussed
The 400 blows space, that is organized every month by the Cultural Extra-curriculum Events Department and the Video library, presented the last Friday of April an exhibition of illustrations for children books by Vladimir González (works by Agustín Bejarano and Aziyadé Ruiz are to be presented in June). A chat with the Pakistani filmmaker Faisal Quareshi, about the current state of cinema in his country, was also carried out.

In the last week of April we saw two old US films that were rescued because of their values: Stalag 17 (1953) by Billy Wilder, and The Set Up (1949) by Robert Wise. Within “The weird and the damned” cycle, presented by the Cuban teacher Jorge Yglesias, we saw Tokio violenta (Japan, 1966) by Susuki Seijun, whereas on Thursday 28 th we had the world release, simultaneously at the EICTV and Buenos Aires, of the Argentinean feature film Hermanas, produced by Vanessa Ragone and Andrea Cipelli, who presented the film. The film, directed by Julia Solomonoff, and starring Valeria Bertuccelli and Ingrid Rubio, shows in the producers’ credits the name of the Brazilian Walter Salles.

Finally, in order to avoid being left behind regarding this big wave of high-quality Asian cinema that invades the world’s main festivals and film schools, we showed here Primavera, verano, otro, invierno y… primavera, a Korean film made by Kim Ki-Duk in 2004.

A new stage is open for the Central American audiovisual
The development of the audiovisual in Central America and Cuba depends on the alliance between creative and financial factors. That was the main conclusion reached by the almost 30 filmmakers and producers that were convoked by CINERGIA at the first Encounter of filmmakers of the region, which took place in Costa Rica from March 30 th to April 5 th.

“It seems to me essential that people focus a lot on the creative side of the film, because all these things that come later, all these battles for distribution and production are won only if you have a good product, a good project,” said one of the participants, the Cuban director Arturo Sotto, a graduate from the EICTV.

The Costa Rican filmmaker Hilda Hidalgo (who also graduated at the EICTV), who is currently in the pre-production of El amor y otros demonios, her adaptation to the screen of the novel by García Márquez, emphasized that the encounter included the two pillars of production: “It seems to me perfect to put these things together, the creative and the financial; it causes a very healthy balance, because a Latin American filmmaker has, God grant, something to say, but at the same time he/she must know how to produce by him/herself.”

The First Encounter of Filmmakers from Central America and Cuba was organized by the CINERGIA Fund for the Development of the Audiovisual in Central America and Cuba, in collaboration with the Theory and Practice of the Arts Foundation (TYPA) from Argentina, and it included a showcase of Central American films and videos, as well as intensive workshops, chats and discussion forums. The open events were attended by a large audience, mainly young people.

The founder and director of CINERGIA, the Costa Rican María Lourdes Cortés, pointed out that the encounter was fundamental, since it allowed the filmmakers to get to know each other and set up alliances for their future productions; besides, they had the opportunity to be trained by some of the best specialists in Latin America.

“This encounter makes us aware of the point we are at. And this is very important. The dreams shouldn’t go to our heads, but we shouldn’t either be depressed because it seems that we don’t have anything. These encounters are useful to find the just point to start from and continue developing. That’s the reason why they should continue to be held, always insisting on the creative side,” emphasized Arturo Sotto, the director of Amor vertical .

La cruz del sur is the title of one EICTV’s thesis being shot in Chile
Nelson Oyarzúa is in Chile in order to shoot his graduation short film. During these days he is, together with three more classmates, in Lota, his city of origin. From the Chilean side, the Universidad Vicente Pérez Rosales and the two institutions that teach Audiovisual Communication Studies in Concepción: the Instituto Santo Tomas and the DuocUC, are involved in the production and will join forces from the human and technical points of view.

“I am interested in rescuing traditions, and I believe that La cruz de mayo (The May Cross), in Lota, still keeps the magic I happened to live through when I was a child. We observed it the other day, when we went to Liota to watch around. The crew includes two Spaniards: Juan Antonio Antepazo, who is in charge of the sound, and Dídac Montoliu, the producer. Besides, Sveinung Bokn, a Norwegian in charge of the project’s cinematography, is also with us,” Nelson told the Chilean press.

The seed we sow
The Cuban Manolito Rodríguez, from the EICTV’s first generation, will adapt and direct a miniseries based on Maestra vida, by Rubén Blades, for the Medcom Corporation of Panama. The shooting starts in late May. The cinematographer is the Panamanian Jeico Castro, who graduated in 2003.

Vicente Ferraz, the director of the beautiful documentary Soy Cuba, el mamut siberiano, has just participated in the Chicago Festival, where he was granted the important award bestowed by the international press, in addition to much encomiastic criticism. The Chicago Festival is one of the best among the ones that give documentary a space in the United States. In a press conference, Ferraz emphasized the importance of the EICTV for the new Latin American filmmakers. Ferraz also participated in the Buenos Aires Independent Film Festival.

The Puerto Rican Margarita Aponte is the sound designer of the feature film Talento de barrio, that is being shot in the city of Caguas, Puerto Rico, with the performance by the reggae-ton star Daddy Yankee. The Panamanian Edgar Soberón Torchia, that was the Culture Director of the EICTV, participates as assistant director. The shooting started in March and will end in June.

The Discovery Times television channel released in mid April the one-hour long documentary Venezuela, Revolution in Progress, which tells the story of the revoking referendum that took place last year in August, and the opposing forces in favor and against President Chávez. Rafael de la Uz and Gabrielle Weiss took part in the documentary, in the areas of production and cinematography.

The well-known director and screenwriter Benito Zambrano gave a master class at the Andalusian Film School on April 30 th, within the framework of the encounters with filmmakers that have been taking place for several weeks, as a supplement to the regular training the school gives its students and seventh art lovers. Zambrano has just released a few weeks ago, with a huge success, his second film, Habana Blues , and since his début with Solas he has become the icon of the so-called “new Andalusian cinema.”

Luis Najmías, who graduated in 1998, has been announced as the cinematographer of La edad de la peseta, the new film that the director Pavel Giroud will direct, from a script by Arturo Infante (who graduated in 2001), whose shooting will begin next month.

Laura Fong and Carlos Arango, both Panamanians, are respectively the editor and the cinematographer of the documentary Liza, which is about a travesty from the kuna indigenous ethnic group, who is involved in the production of moles and accepted as a lady by the traditional authorities and the community. The documentary, whose sound recordist is the Dominican Franklin Hernández (from the EICTV’s second generation) was directed by Annie Canavaggio, who was a workshop student at the EICTV. The documentary was recently released in one of the islands of the Las Perlas Archipelago, where the kunas reside.

Manuel Cristino Rodríguez (Mexico), who was a founding workshop student, the coordinator of the Production Department, a dearly loved teacher and friend of the EICTV, passed away on May 5 th. In his last years he worked as a producer in his country, although he never broke his strong ties with our School. Our condolences to relatives and friends.

Carlos Aguilar, a second-generation graduate, is currently the director of RTVE-Canal Once, Panama’s Educational television system. Edgar Soberón Torchia is the programming director, and Benjamín Jiménez, a first-generation graduate, is the Head of the screenwriters.

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